20

SUNDAY EXPRESS January 12, 2003

SUNDAY EXPRESS January 12, 2003

Rothermere

faces flak over
big earners

By Rebecca Wright

annual general meeting following the
payment of record salaries, interest-free
loans and housing costs to directors.

The tycoon will face questioning from angry
shareholders on February 12, many furious that
Daily Mail editor Paul Dacre earned £834,000
last year including a £74,000 benefit in kind for
a central London flat.

The £80,000 rise on his previous year’s income
came as DMGT shares plunged 13 per cent in
the last year to 600p. Dacre now earns over
£300,000 more per year than Rothermere.

Shareholders will also want to question
DMGT’s generosity towards the managing
directors of Associated Newspapers and
Nortchliffe Newspapers. Associated boss
Murdoch McLennan was given a £181,000
interest-free loan to help with relocation costs
last September, with his counterpart at
Northcliffe, Kevin Beatty,
receiving £205,072.

The figures appear in
the company’s 2002
annual report, published
last week.

The size of Dacre’s
annual package will
particularly infuriate
shareholders as last
month he was given share
options worth £330,000.

= He is part of an

DACRE: £80,000 executive share option

salary increase scheme that could see

him pocket £14 million in
2008 if performance targets are met. But under
his reign, the Daily Mail’s circulation fell nearly
two per cent in the year to November 2002 —
despite unprecedented investment and
spending. In the six months to November 2002,
the Mail On Sunday — where Dacre is editor-in-
chief — lost nearly one per cent of its readership.

While Dacre will have been celebrating his
cash bonanza this week, the report confirms
that DMGT's turnover fell one per cent to
£1.94 billion in the year to September 2002.

Questions may also be raised over the role
of Padraic Fallon, chairman of Euromoney
Institutional Investor — 71 per cent owned by
DMGT. Although its revenues fell last year by
12 per cent to £180 million, Fallon became the

AILY MAIL owner Lord Rothermere
D fears a storm of protest at next month’s

TO UNCOVER?

If so get in touch with the
Sunday Express, 245 Blackfriars
Road, London SE1 9UX, or call
us on 020 7922 7440.

HAVE YOU GOT SOMETHING

21

Quote of the week

‘Normally | have weeks or months

to do a piece..

. iIt’s the quickest

thing I've done in my life’
ARTIST GILLIAN WEARING ON HER INFAMOUS G2 COVER

Mirror’s new shares scandal

DYNAMIC DUO: Alan Nixon (right) holds shares in football agency
ProActive Management, run by his friend Paul Stretford (above)

Lawson’s black mark

Dominic Lawson has written

By Alex Bridger

Falling sales
easy as ABC

RINITY MIRROR is at
the centre of a major new
share-dealing scandal
after revelations that one
of its leading sports
reporters has been giving
favourable coverage to a company in
which he owns a sizeable stock.

Alan Nixon - who regularly
contributes to the Daily Mirror and
the Sunday People — has 20,000
shares in ProActive Management,
the football agency run by his pal
Paul Stretford.

In the last year alone, Nixon has
given the company eight “plugs”
across Fleet Street. These included
exclusive revelations on the firm’s
contract to act for teenage soccer
sensation Wayne Rooney. Two
articles on Rooney and ProActive
featured in the Daily Mirror last
week, just as shares in ProActive
slumped to 7.75p, close to their
all-time low.

Following the City Slickers scandal
three years ago, Trinity Mirror
assured the City and the Press
Complaints Commission that no
reporters would hold stocks in
companies they wrote about and that
all their investments would be
declared in advance to the company.

Sources at Trinity Mirror admit
they had “no idea” about Nixon’s
share-dealing activities. He is
thought to have purchased the
shares in 2001.

ProActive Management was
founded in 1987 by Stretford,
specialising in the management and
marketing of footballers. Seven years
later, former soccer stars Kevin
Moran and Jesper Olsen became
directors and it floated in 2001.

Shortly before the flotation, Nixon
wrote a glittering profile of the

Anil Bhoyrul and Harry Harris expose another

case of unacceptable journalistic malpractice

as nightmare returns to haunt Trinity Mirror

describing Stretford as a man with
“global ambitions” and heaping
praise on his “down-to-earth style”.

The publicity helped ProActive hit
the stock market with a value of
£32million and expand internationally.
It now has 262 professional players
on its books, including more than
100 from overseas. It has 10 offices
worldwide and employs more than
80 staff.

Despite the success of its flotation,
the company’s shares have steadily
dipped in the past year, with
ProActive’s market value now barely
£9.5million. The shares hit an all-
time low of 7p in July last year but
received a boost following an article
by Nixon that claimed South Korean

ALL THE RIGHT
CONNECTIONS?
Sports writer Alan
Nixon plugged the
fact that ProActive
had signed soccer’s
wonderboy Wayne
Rooney, left, but
his predictions
about another of
the agency’s
clients, Jung-Hwan
Ahn, right, proved
less than reliable

managed by the company — was on
his way to the Premiership. The
move never took place.

Nixon was poached last year by the
Daily Mail but has since returned to
the Mirror’s offices, breaking major
football news stories for the Mirror
and Sunday People each week.

FTER being lambasted
by the PCC following the
City Slickers share
scandal, these
revelations will come as
a huge embarrassment
to Trinity Mirror. The group is still
the subject of a Department of Trade
and Industry investigation over the
debacle. One senior desk editor on

CoRRHE A Theo ladanandant
SrHpary et e

e

Waorld Cun ctar Tuna Lhaon Ao
TrOTTer StottroTTg TVttt

Rusbridger loses it |

tha Db Niveor coid: “Tlhic 1o o
tHEToTy v T oSt TS 1S

X. \

huge shock to everyone. Judging by
our history, you would expect Nixon
to be fired immediately.

“Writers on the sports desk may
have to make a legal declaration of
what shares they do or don’t hold in
sports companies.

“The best thing that could happen
is for the DTI to come back in and
investigate the matter thoroughly.
Anything less will just not be enough
to satisfy the City.”

The company'’s official stance is
not to comment but the scandal is
bound to exercise new chief
executive Sly Bailey, who takes up
her position in three weeks’ time.

It will also heap further pressure on
Trinity Mirror’s legal director Paul
Vickers, who oversaw new company
guidelines following the last shares
scandal.

At 409p, Trinity Mirror shares have
risen 25 per cent in the past three
months. Analysts are hopeful that
Bailey will be able to inject financial
direction into the group, which is still
suffering from last year’s disastrous
£20million Daily Mirror relaunch.

Many City experts are convinced
that Bailey will initiate a break-up of
the group, splitting its profitable
regional newspapers from the more
volatile national titles.

The source said: “This latest
scandal will convince her that Trinity
Mirror has to get out of nationals.”

Mail’s flight
offer probed

The buzz from
the Baitic...

e THERE was a cracking Mirror
front page last week, with a
declaration of war against
Saddam Hussein in which it
brilliantly replaced key words
such as “shall” with “shell” and
“mobilise” with “mobil”. The
clever splash made clear the
link between a war in Iraq and
the need to keep major oil
companies happy. Marvellous.
In fact, so marvelllous that it
was first used — in exactly the
same way — by the Fifth Estate
anarchist newspaper in 1999.

e Talking of the Mirror, more
troubles for the City page now that
columnist Suzy Jagger has departed
for the Times. Gone is “Suzy in the
City” which confusingly becomes
“Mirror on the City” - as edited by
the legendary Clinton Manning -
but only for a while. Jagger’s
replacement is thought to be the
Mail’s Lucy Farndon, who will soon
give us “City Lucy”. As one hack
puts it: “What we're really saying is
who gives a **** about the City”

e Staff at the Daily Mail are
curious about the £74,000
“benefit in kind” that editor
Paul Dacre received last year
towards a flat in central
London. No hacks recall being
invited round for a cup of tea
with the great man or the leader
ever mentioning this new abode.
Coincidentally, Dacre has been
busy building a new holiday
home in Mauritius, where the
going rate for a nice three-bed
by the beach is, er, £74,000.

e The Mail has been noticeably low-
key about the storm brewing around
the England cricket team’s plans to
play in Zimbabwe next month. From
being venomously against it, the
paper’s sports pages have been
offering a rare balanced view on the
pros and cons. The shift in stance
surely has nothing to do with the
fact that, if the trip is off, only two,
rather than five, Mail hacks will be
off to Southern Africa for the six-
week cricket World Cup freebie.

e Another sensational offer
from the Evening Standard,
where readers on Thursday were
treated to a free CD of hits
from the Eighties. The full range
of “classics” feature, apart

SUNDAY TELEGRAPH editor

MPs publicly dismissed the
findings in the Guardian- HE Advertising
sponsored survey, pointing I Standards
out that most people in any Authority has
profession expect a change receiyed a formal
within five years — hardly a compjaint over the
crisis for the teaching Daliy|Mail’s “free
industry, then. light$” promotion,
Sources say Rusbridger is ritep Rebecca Wright.
“feeling the pressure” after Lagt week the paper
losing more than four per launched its “Fabulous
cent of his readers in the six returp scheduled flight
months to November 2002. or every reader”
Executives at owners promption. Readers
Guardian Media Group are ere jnvited to collect
thought to have imposed a nine fokens over 13
spending freeze. days, leach featuring
“It means we can only differgnt destinations.
attract readers by our They would then
editorial coverage,” explains receiye return flights to
one desk editor. one of the destinations
So far, the attempts seem to on th¢ tokens.
have backfired spectacularly. Hoyvever, after the
papei| launched the

never to repeat the allegations and
also assured the Harrods owner that
he will in future work to PCC
guidelines when considering the
publication of personal allegations
against any public figure.

The paper is thought to have paid
damages and costs totalling £230,000
to Al Fayed.

A Harrods spokesman said: “The
offending story was based on a not
very sophisticated hoax, which was
recognised as such by all other
British newspapers and ignored...

group’s top earner with a £1.96 million package
(including profit share payments). The annual
report also discloses that Euromoney is the
subject of a £50 million libel claim, although no
provisions have been made in the accounts.

On top of a falling share price, shareholders
are becoming increasingly concerned over the
group’s near-£1 billion debt. Worryingly, the
accounts reveal a £216.2 million deficit in the
company’s pension schemes, compared to a
£29.2 million surplus in 2001.

Last October, Credit Suisse First Boston
placed an “under perform” rating on DMGT’s
shares, putting a 535p value on them for this
year — 65p below their current value.

Nevertheless, speculation is rife that owner
Lord Rothermere wants to expand his activities,
particularly in Australia where over £200 million
has been spent acquiring radio licences.

A source says: “He has a lot of ideas and
ambitions in Australia but as anyone can see
from these accounts, not much could be funded
at the moment without a rights issue.” Australia??

a personal letter of apology to
Harrods boss Mohamed Al Fayed
following the paper’s admission that
allegations made against the tycoon
last May were completely false.

Last week, on top of an official
apology in open court, the paper
devoted much of page 3 to a printed
apology and published a 500-word
letter from Al Fayed in the letters
page. It has also agreed the payment
of “substantial damages” and
settlement of Al Fayed’s legal costs.

A spokesman for the Harrods owner
said a “package of measures” had this was the culmination of a series of
been agreed that was “almost unfounded, unfair and inaccurate
unprecedented in Fleet Street history”. attacks which the Sunday Telegraph

Legal sources say this included the made on Mr Al Fayed since the death of
penning of a “personal” letter from his son five years ago.”

Lawson to Al Fayed, in which he The apology comes at a critical
unreservedly apologised for time for the Sunday Telegraph, where
publishing the story. ABC recorded sales for December

In the letter, Lawson is thought to 2002 fell to 746,968, down 5.01 per cent
have given a personal undertaking year on year.

By Rebecca Wright from tracks from Eighties

megastars Wham! It turns out
that the Standard wasn’t happy
with the payment of huge
royalties to Wham'’s record label
and drafted in Kajagoogoo. No
wonder sales are plunging.

campaign with strong
suggestions that
readers could be given
flights to Barbados,
New York and Sydney,
the ASA is investigating
claims that most offers
will only be for
domestic travel.

Friday’s token
featured return trips
to Belfast, Glasgow
and Manchester —
destinations covered
by the sponsors of the
initiative, British
Midland bmi.

The ASA says it will
monitor what flights
are actually offered to
readers later this
month before deciding
what action to take.

hacks at the Guardian
have been asking all week:
has our editor lost the plot?

After coming to terms with
falling sales and a rumoured
spending freeze, editor Alan
Rusbridger last week took
his paper to unprecedented
levels of absurdity with a
crudely obscene cover
illustration for the G2 review
section and a spectacularly
bizarre front-page splash.

“It was like he’d decided to
become a tabloid editor but
not a very good one,” says
one executive.

Rusbridger’s desperate
efforts for attention came to
a head on Tuesday with the
G2 front cover illustration by
Turner Prize-winning artist

I T'S THE question most

Gillian Wearing, which
featured the text “F**k Cilla
Black” (without asterisks).

The paper claims the cover
was six months in the
making, as part of a project
to ask five leading British
artists to illustrate G2 covers
throughout the week.

But readers complained in
their thousands, with many
parents furious at the use of
foul language. Even the
Guardian’s own David Lee
described it as “pathetic”.

Rusbridger’s bizarre streak
was repeated on the front
page with a story claiming
that 17 per cent of teachers
planned to quit the
profession within five years.

deepened with a record 116,000 readers

ditching the paper in December, according
to the latest ABC figures. Sales were down more
than five per cent last month and more than two
per cent of readers left in the year to December.

The Sunday Mirror dropped nearly seven per
cent in the past year and the Sunday People
crashed by just over 15 per cent. More than
100,000 People readers are thought to have gone
to the Daily Star Sunday, where sales are close
to 500,000. The Daily Star itself recorded a 17.69
per cent rise in sales in the year to December.

The Daily Express and Sunday Express also
had reason to celebrate, putting on 3.2 per cent
and 8.9 per cent respectively.

Less happy were the Mail titles, the Daily Mail
dropping nearly one per cent in December
against the previous month and The Mail on
Sunday down five per cent in the same period.

The Sunday Telegraph was down just over five
per cent in the year to December, while the Daily
Telegraph fell more than six per cent.

THE Daily Mirror’s circulation crisis has

e \We don’t want to boast but, last
week, we gave you our share tips for
2003. We suggested you ditch all
investments in newspaper and
television groups and stick your
cash into digital radio companies
instead. Figures out on Friday show
every digital radio on sale at
Christmas was sold, with sales up
165 per cent in 2002 and set to
rocket all year long.



PC800
Rusbridger loses

PC800
it

PC800

PC800


